برگزاری مراسم «آئین پرده خوانی غدیر» برای نخستین بار در رسانه ملی

مراسم «آئین پرده خوانی غدیر» با حضور معاون صدا برای نخستین بار در رسانه ملی به مناسبت دهه ولایت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم «آئین پرده خوانی غدیر» برای نخستین بار در رسانه ملی به مناسبت ایام دهه ولایت و گرامیداشت روز غدیر خم با حضور حمید شاه آبادی معاون صدا ، مدیران شبکه‌های رادیویی و جمعی از هنرمندان مطرح کشور برگزارشد.

حبیبی مدیر رادیو فرهنگ درباره هنر پرده خوانی گفت: این هنر نقاشی اصیل ایرانی و پرده کشی که منسوخ شده بود دوباره توسط هنرمندان عزیز احیا شد. ما برای اولین بار پرده غدیرخم را که مهدی طالعی نیا طراحی کرده است، امروز رونمایی خواهیم کرد.

مهدی طالعی نیا صاحب اثر پرده غدیرخم عنوان کرد: زمینه کاری من به صورت تخصصی پرده کشی است که زیرشاخه هنر قهوه خانه ای است. نقاشی قهوه خانه ای دو گونه محصول دارد. اولین آن تابلو است که با یک تا دو قصه طراحی می شوند. دومین آن پرده است که قدمت طولانی دارد و این پرده ها در هیات های عاشورایی وجود داشته است.

در ادامه شاه آبادی معاون صدا گفت : پیشینه فرهنگی کشور ما نشان از همین اقدامات ارزشمند دارد. ما افتخار می کنیم که هنرمندان کشور ما جریان ساز بوده و امروز ما سر این سفره نشسته ایم. واقعیت این است که این دهه مبارک ویژگی های منحصر به فردی را برای ما دارد. نعمت ولایت و امامت چیزی است که مردم ما سال های سال است از آن بهره مند هستند. اساسا نعمت ولایت است که مردم ما را به اینجا رسانده است. اگر بخواهیم بزرگترین نعمت خود را در کشور نام ببریم این است که شیعه علوی هستیم.

غلامرضا منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس توضیح داد: اجزای تشکیل دهنده واژه فرهنگ پیامی در خویش دارند و می توانند زمینه رشد و بالندگی انسان باشند. هنر هدیه خداوند به انسان است. در بین هنرهای متعدد هنرهای تجسمی و سنتی اصیل ایران مانند صنایع دستی از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند. در این مراسم هنر اصیل ایرانی با همه شکوه و عظمتش آمده است تا شکوه خویش را به نمایش بگذارد.

وی ادامه داد: باید در کنار معرفی این هنر به جایگاهی برسیم که بیگانگان این هنر را به نام خود ثبت نکنند. همچنین باید حمایت های مادی و معنوی در این زمینه برای هنرمندان این هنر فراهم شود.

پرده غدیرخم با حضور مهدی طالعی نیا هنرمند نقاش صاحب اثر پرده، حمید شاه آبادی معاون صدا، ابوالفضل ورمرزیار پرده خوان، غلامرضا منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، رضا سجودی رئیس مرکز میراث ناملموس وزارت میراث فرهنگی و علیرضا حبیبی مدیر رادیو فرهنگ رونمایی شد.


انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار